3 min

Utnyttja digitaliseringen för att underlätta för dina hyresgäster - nu och i framtiden

Publicerad 2 apr. 2020
Författare

"I kris är en av de viktigaste åtgärderna att man har en tydlig kommunikation som informerar och minskar den oro som uppstår. "

Har du koll på vilka digitala möjligheter som finns i ditt fastighetssystem? Ämnet är såklart högaktuellt just nu och vi tänkte ge dig några tips på hur du kan ställa om från personliga möten till digital kommunikation med hyresgästerna. Vi berättar också om några av de initiativ våra kunder tagit när det gäller att hjälpa de hyresgäster som är extra utsatta i en situation som denna när samhället stänger ner.

Hyresvärdens vardag består av många personliga möten med sina kunder. De flesta har en bobutik eller kundservice där man kan få hjälp med allt från felanmälan till att hantera nycklar  och avtal. Fastighetsskötare befinner sig ofta i närområdet eller utför service och besiktningar hemma hos hyresgäster. Information sprids med hjälp av lappar på anslagstavlan i trapphuset eller på den trasiga tvättmaskinen.

Så hur hanterar man som fastighetsägare när samhället stängs ner och det dagliga mötet blir något vi ska undvika? Människor isoleras i sina bostäder, kan inte ta sig ut för att handla och fler och fler blir av med sina inkomster. Bobutiken måste stänga, reparationer som inte är akuta får vänta och lägenhetsvisningar ställs in.

Vad kan du som hyresvärd göra redan nu?

Tydlig och enhetlig kommunikation

I kris är en av de viktigaste åtgärderna att man har en tydlig kommunikation som informerar och minskar den oro som uppstår. Här finns många möjligheter att nå ut i många kanaler med information snabbt. Med hjälp av fastighetssystemets meddelandetjänst kan du skicka ut viktig information antingen till webben och Mina Sidor, via sms eller via e-post. Det gör det möjligt att snabbt och brett nå ut med enhetlig information från ett och samma system. Genom att dessutom koppla digitala trapphustavlor till samma system får du möjligheten att snabbt informera boende om exempelvis ändrade kontaktvägar till kundtjänst, status på reparationer eller instruktioner om hur smittspridning kan undvikas för att ge några exempel.

Automatisera enkla processer

Något som är till stor hjälp när det fysiska mötet begränsas är automatisk uthyrning av lägenheter, parkeringsplatser och lokaler. Hela processen från att anmäla intresse av ett objekt till avtalsskrivning sker helt digitalt med hjälp av bank-id. Har du dessutom installerat digitala lås i fastigheten kan kunden få tillträde till sin lägenhet helt på distans.

Digital besiktning

Hur löser du reparationer och besiktningar utan fysiska möten? Ett sätt är att avtala en tid när fastighetsteknikern får tillträde till lägenheten. En besiktning kan sedan utföras via en mobilapp kopplad till fastighetssystemet där bilder på eventuella skador kan läggas in och besiktningsprotokollet checkas av. Detta kan sedan fastighetsskötaren skicka digitalt till hyresgästen för godkännande. Eventuella kostnader läggs automatiskt in på slutavin.

Alla kan göra något för att hjälpa

Som ett värmande avslut på denna artikel skulle vi vilja berätta om några av de fantastiska initiativ några av våra kunder tagit för att hjälpa sina boende.

Örebrobostäder vill hjälpa stadens småföretagare som står inför en akut situation. De ger därför två månadsfria hyror till utsatta företagare som står i en svår och oöverblickbar ekonomisk situation.

ByggVesta ger sina hyresgäster möjlighet att anmäla till Connect@ByggVesta. Där matchar man ihop de som är isolerade med frivilliga personer som vill hjälpa till att handla mat eller gå till apoteket. Gensvaret har varit enormt!

Vätterhem har skapat konceptet Home service där alla hyresgäster över 70 år kan få hjälp med inköp av livsmedel och sophantering.  Ett annat alternativ är att en frivilligorganisation ringer och frågar hur det är.

 

Slutligen skulle vi vilja tipsa om att du som fastighetsägare passar på att se över vilka processer ni i dagsläget har som skulle kunna automatiseras eller digitaliseras. Låt de förändringar som sker bli en möjlighet för er att tänka nytt för framtiden. Vi hjälper dig gärna om du vill veta mer eller diskutera idéer med oss.

Mer från bloggen

Energiuppföljning 5 min

Castellum: En framtidsvision inom hållbart fastighetsägande

Castellums fokus på att minska sitt klimatavtryck, stärka cirkulär ekonomi och främja energieffektivisering har gjort dem till ett föredöme inom branschen. I den här artikeln ska vi zooma in på vad som ligger bakom deras framgångar.

Läs mer
Energiuppföljning 3 min

Är du redo för energiomställningen i fastighetsbranschen?

Nya EU-regler för energieffektivisering och byggnadsenergi förändrar hur fastigheter byggs och förvaltas. På Momentums Kunddagar 2024 delade Lotta Bångens, vd på Eneff, med sig av de kommande kraven och deras påverkan.

Läs mer
Digitalisering 3 min

AI vävs in i vardagen – och fastighetssystemet

På Momentum befinner vi oss i en spännande fas där AI spelar en allt större roll, både i det dagliga arbetet och i vår produktutveckling. Under årets Kunddagar delade vår CPO Amy Andersson och produktägare Eric Hoyles med sig av sina insikter om hur vi integrerar AI i våra produkter och vilka möjligheter och utmaningar vi ser framför oss.

Läs mer
Energiuppföljning 5 min

Castellum: En framtidsvision inom hållbart fastighetsägande

Castellums fokus på att minska sitt klimatavtryck, stärka cirkulär ekonomi och främja energieffektivisering har gjort dem till ett föredöme inom branschen. I den här artikeln ska vi zooma in på vad som ligger bakom deras framgångar.

Läs mer
Energiuppföljning 3 min

Är du redo för energiomställningen i fastighetsbranschen?

Nya EU-regler för energieffektivisering och byggnadsenergi förändrar hur fastigheter byggs och förvaltas. På Momentums Kunddagar 2024 delade Lotta Bångens, vd på Eneff, med sig av de kommande kraven och deras påverkan.

Läs mer
Digitalisering 3 min

AI vävs in i vardagen – och fastighetssystemet

På Momentum befinner vi oss i en spännande fas där AI spelar en allt större roll, både i det dagliga arbetet och i vår produktutveckling. Under årets Kunddagar delade vår CPO Amy Andersson och produktägare Eric Hoyles med sig av sina insikter om hur vi integrerar AI i våra produkter och vilka möjligheter och utmaningar vi ser framför oss.

Läs mer

Vill du veta mer?

Om du har frågor eller vill ha en genomgång av Momentum är du alltid välkommen att höra av dig.