"Vi ser en framtid där AI-agenter inte bara svarar på frågor utan också fattar beslut och agerar självständigt. Det blir en helt ny nivå av effektivitet. "
På Momentum befinner vi oss i en spännande fas där AI spelar en allt större roll, både i det dagliga arbetet och i vår produktutveckling. Under årets Kunddagar delade vår CPO Amy Andersson och produktägare Eric Hoyles med sig av sina insikter om hur vi integrerar AI i våra produkter och vilka möjligheter och utmaningar vi ser framför oss.
AI: Redan en naturlig del i vår vardag
Efter en handuppräckning av Kunddagarnas deltagare var det inget tvivel om att många redan använder AI i sitt vardagliga arbete. På Momentum är vi inte sämre, idag använder vi AI för att effektivisera vardagliga arbetsuppgifter som att formulera mejl, presentationer och textutkast. För support- och utvecklingsteamen innebär AI möjligheter att snabbt generera test, optimera kod och förbättra kundsupporten. “Det finns många olika användningsområden där AI hjälper oss och med AI kan vi öka produktiviteten” förklarar Eric.
AIs framtida roll i våra produkter
Under våren samlade vi vårt utvecklingsteam för en stor workshop inom produktutveckling inom AI. Hundratals idéer för AI-integration diskuterades, och ur detta växte tre huvudområden fram för hur vi vill använda AI i våra produkter:
- Guidande hjälp – AI leder användare rätt inom systemet och erbjuder stöd där det behövs.
- “AI-Strössel” – Det vill säga mindre funktioner som underlättar för användarna, som att automatiskt generera meddelanden.
- Större funktioner och lösningar – Nya användningsområden, som att analysera data och generera insikter utan att användaren behöver navigera runt i systemet.
Med dessa områden kan AI anpassas för att tillgodose såväl små som stora behov.
Utmaningar med AI: reglering och datasäkerhet
Vi navigerar AI-utvecklingen med omsorg utifrån de regler och riktlinjer som omger tekniken och fokuserar på datasäkerhet och användarskydd. EUs nya AI-lagstiftning, AI Act, är utformad för att skydda medborgarnas rättigheter och säkerhet, och den innebär att AI-tjänster nu måste kategoriseras utifrån risknivå. Medan dessa regler kan innebära vissa begränsningar för innovation, ser vi dem som ett viktigt steg mot trygghet och hållbarhet. Genom att följa dessa riktlinjer och vidta nödvändiga säkerhetsåtgärder kan vi skapa säkrare och mer förutsägbara AI-lösningar som bygger förtroende hos våra användare.
En ny typ av användarupplevelse
AI har redan börjat göra avtryck i våra produkter. “Vi har implementerat AI-funktioner som automatiserad meddelandegenerering i vårt fastighetssystem. Nu kan du skriva en rad om en vattenläcka och få ett färdigt meddelande på bara sekunder” berättar Eric. Det här är bara början – vi ser att AI kan förändra hur våra fastighetssystem används i grunden. AI kan också hjälpa oss att förenkla komplexa arbetsflöden och skapa en mer intuitiv användarupplevelse, “man kanske inte ens behöver titta på en skärm för att få sina insikter” säger Eric. Något som är säkert är att AI utan tvekan kommer att ge fler möjligheter att förbättra systemen och skapa ännu mer värde för användaren.
AI i framtiden: för oss och i fastighetsbranschen
Genom AI vill vi stärka våra fastighetssystem och erbjuda en smidigare användarupplevelse för både fastighetsägare och hyresgäster. Tekniken hjälper oss att automatisera, analysera och hitta lösningar som förenklar både arbetet och vardagen. På frågan om hur framtiden för AI ser ut svarar Amy: “Vi ser en framtid där AI-agenter inte bara svarar på frågor utan också fattar beslut och agerar självständigt. Det blir en helt ny nivå av effektivitet.”
Vi på Momentum ser AI som ett naturligt steg framåt för att förbättra våra produkter. Med tekniken under konstant utveckling och med nya regleringar som formar användningen, är vi redo att följa med i den artificiella intelligensens snabba utveckling och använda dess fulla potential.
Vill du läsa mer om AI?
Ta del av någon av våra tidigare artiklar om AI från vår blogg: